תוכן המאמר: בחוקי העמים - האישה שייכת לאיש בבראשית - שוויון המינים האישה היא היוזמת האכילה מעץ הדעת יצחק, רבקה ויעקב רבקה ממלטת את יעקב לכן ישכב עמך הלילה האישה התקועית עימות בין אישה לבין גברים מעשה עכסה בת כלב רחב ביריחו רחב מנצחת את שני הצדדים רחב מזכירה את יציאת מצרים פרשת אביגיל בפרק כה שבשמואל א המנהג במזרח התיכון חכמתה של אביגיל הטראומה של דוד: דם לרוב שפכת אביגיל מרגיעה את דוד בין דוד למלכי העמים תקציר: במאמר סקירה על פעילות של נשים במקרא ועל חכמתם המנווטת את הגברים. מילות מפתח: גבר ואישה בישראל ובעמים; עכסה בת כלב, רחב, אביגיל ודוד. |
"כי תימצא אשת איש שוכבת עם איש זר, ייעקדו שניהם ויושלכו למים. אם יבקש בעל האישה לחמול על אשתו, גם הנואף יוחן".חוקי אשור, סעיף 51:
"כי ימצא איש עם אשתו איש זר, מות יומתו שניהם. אם יוציא האיש את אשתו לחופשי, גם הנואף יצא חופשי".העיקרון המונח ביסוד החוקים האלה הוא שהאישה שייכת לבעלה. הוא הקובע. ברצותו תומת, ברצותו תחיה - מפני שהיא שייכת לו. אמנם הוסיף המחוקק האשורי, הבבלי, שאם האיש חונן את אשתו, גם הנואף צריך לצאת זכאי. אבל הרעיון היסודי הוא שהאישה היא חפץ - חי אומנם - של הבעל.
"כי ימצא איש שוכב עם אשה בעלת בעל ומתו גם שניהם, האיש השוכב עם האשה והאשה. ובערת הרע מישראל".כאן אין לבעל כל פתחון פה. הוא יכול להצטער או להתאבל, אך אין לו שום רשות להתערב בהליך המשפטי. האישה היא אישיות בפני עצמה, כמו האיש. היא אחראית בפני אלוהים על עצמה ועל מעשיה, ואין לבעלה מה לומר. האישה איננה חפץ של הבעל. היא יצור אנושי לא פחות ממנו. כידוע, יש חוקים בתורה המנוסחים ניסוח דומה לחוקי חמורבי. ברם, ברוב המקרים, המשווה את הדברים בעיון ובהעמקה יעמוד על ההבדל במהות ובעיקרון, כגון המקרה דנן. מסתבר כי תכלית הניסוח הדומה להדגיש איזה חוק מבקשת התורה לשנות ולתקן.
"ויברא אלהים את האדם בצלמו, בצלם אלהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם" (בר' א, כז).הווה אומר: יש זכר ויש נקבה ושניהם נבראו בצלם אלוהים. האישה שייכת לבעל כפי שהבעל שייך לאישה. שניהם יצורים אנושיים השווים בערכם. האדם הוא יצור נעלה, שנברא בצלם אלוהים ויש לו בחירה. יש בחירה לזכר ויש בחירה לנקבה. וכשם שבשעה שהאיש עומד בפני המשפט, אין אשתו יכולה לומר שהיא מבטלת את המשפט, כך גם אין האיש יכול לחון את אשתו או להתאכזר אליה. האישה היא אישיות בפני עצמה, אחראית בפני אלוהים ואדם. בזה פותח ספר בראשית את תולדות האדם.
"ותרא האישה כי טוב העץ למאכל וכי תאוה הוא לעיניים ונחמד העץ להשכיל ותקח מפריו... ותתן גם לאישה עמה ויאכל" (בר' ג, ו).לקמן בתולדות אברהם אנו קוראים:
"ותרא שרה את בן הגר המצרית אשר ילדה לאברהם מצחק, ותאמר לאברהם: גרש האמה הזאת ואת בנה, כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני, עם יצחק. וירע הדבר מאד בעיני אברהם על אודות בנו. ויאמר אלהים אל אברהם: אל ירע בעיניך על הנער ועל אמתך. כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה, כי ביצחק יקרא לך זרע" (בר' כא, ט-יב).לא נאמרה פרשה זו אך כדי ללמדנו קורות אברהם, אלא גם בשל היותה דגם של הנהלת העולם. הגבר, בדרך כלל, חזק יותר בגופו והוא פטור מן התפקידים הקשים והמייגעים של הריון, לידה, הנקה וגידול תינוקות קטנים. הוא חזק יותר ופנוי יותר, לפיכך הוא הפועל כלפי חוץ, הוא המבצע, אך לאו דווקא היוזם, השוקל, המכוון. לכאורה אברהם הוא המשלח את האמה (ודוק: בעל כורחו!), אך היוזמת והמכוונת היא שרה. אברהם עושה אך את רצונה.
"ועתה בני שמע בקולי לאשר אני מצוה אותך, לך נא אל הצאן וקח לי משם שני גדיי עזים טובים... והבאת לאביך ואכל בעבור אשר יברכך לפני מותו. ויאמר יעקב אל רבקה אמו: הן עשו אחי איש שעיר ואנכי איש חלק, אולי ימשני אבי והייתי בעיניו כמתעתע והבאתי עלי קללה ולא ברכה. ותאמר לו אמו: עלי קללתך בני, אך שמע בקולי ולך קח לי" (בר' כז, ח-יג).יעקב בפקחותו צופה את ההתפתחויות העשויות לנבוע ממעשהו, אך רבקה מורה לו לסמוך עליה ולעשות כדבריה. אחר כך אנחנו מוצאים שיצחק מברך את יעקב, אבל לכאורה אפשר לחשוב שזאת היא ברכה שהוצאה במרמה ואין היא תקפה. אם כן, אנחנו שומעים:
"וישטום עשו את יעקב על הברכה אשר ברכו אביו, ויאמר עשו בלבו: יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי" (שם, מא).רבקה יודעת בדיוק כל מה שקורה; עיניה פקוחות ואוזניה כרויות. זהו אחד הסימנים של החכמה במקרא ובמיוחד של חוכמת נשים. הנשים החכמות שבמקרא מצטיינות בזה: הן מיטיבות לדעת.
"ותשלח ותקרא ליעקב בנה הקטן ותאמר אליו: הנה עשו אחיך מתנחם לך להרגך, ועתה בני שמע בקולי וקום ברח לך אל לבן אחי חרנה, וישבת עמו ימים אחדים עד אשר תשוב חמת אחיך. עד שוב אף אחיך ממך ושכח את אשר עשית לו ושלחתי משם . למה אשכל גם שניכם יום אחד" (מב-מה).לא אמרה רבקה ליעקב מה שידעה היא בחכמתה, דהיינו, שאין זה עניין של ימים אחדים, אלא של שנים רבות. כי אילו אמרה זאת, היה יעקב מתקומם ומתייצב מול עשיו בזרוע נטויה וסופו של העניין מר היה. עתה היא פונה ליצחק ואומרת:
"קצתי בחיי מפני בנות חת אם לוקח יעקב אישה מבנות חת, כאלה מבנות הארץ, למה לי חיים?" (שם, מו).אילו נהגה רבקה שלא בחכמה והייתה מספרת ליצחק שעשיו רוצה להרוג את יעקב, אפשר שהיה יצחק דן את עשו לכף זכות, ואותה ואת יעקב לכף חובה. לפיכך היא פונה עורף למה שהיה, ומכוונת מבטו של יצחק אל העתיד ואל העיקר המשותף המאחד את שלושתם - יצחק רבקה ויעקב. כאשר היא פותחת: "קצתי בחיי מפני בנות חת", הריהי משכיחה את פרשת עשו ומטה דעת יצחק אל עניין יקר המעסיק אותו כל הימים (עיין כו, לד) ומרחיקו מעשו. ואמנם:
"ויקרא יצחק אל יעקב ויברך אותו ויצוהו... קום לך פדנה ארם... וקח לך משם אישה מבנות לבן אחי אמך... ואל שדי יברך אותך... ויתן לך את ברכת אברהם" (כח, א-ד).ליעקב אמרה בחכמתה: "ימים אחדים", ליצחק: "קצתי בחיי מפני בנות חת". יצחק ציוה ליעקב לקום וללכת פדנה ארם. בכך אושר הדבר ויצא לפועל במצות יצחק אך בעצת רבקה; לפי שיקולה והודות לתבונתה.
"וילך ראובן בימי קציר חטים וימצא דודאים בשדה ויבא אתם אל לאה אמו. ותאמר רחל אל לאה: תני נא לי מדודאי בנך. ותאמר לה: המעט קחתך את אישי ולקחת גם את דודאי בני? ותאמר רחל: לכן ישכב עמך הלילה תחת דודאי בנך. ויבא יעקב מן השדה בערב ותצא לאה לקראתו ותאמר: אלי תבוא כי שכר שכרתיך בדודאי בני. וישכב עמה בלילה הוא" (בר' ל, יד-טז).נמצאנו למדים כי אפילו בחברה פוליגמית היו זכויות איתנות מוגדרות לנשים: הן קבעו, ויעקב, הבא מן השדה, אינו רשאי לסרב. מפליא עוד יותר המשך הסיפור:
"ויאמר ה' אל יעקב שוב אל ארץ אבותיך ולמולדתך ואהיה עמך. וישלח יעקב ויקרא לרחל וללאה השדה אל צאנו. ויאמר להן... ותען רחל ולאה ותאמרנה לו: העוד לנו חלק ונחלה בבית אבינו... ועתה כל אשר אמר אלהים אליך עשה" (לא, ג-טז).על אף מצוות מלאך ה', אין יעקב יכול לעזוב את חרן בלי הסכמת הנשים.
"ושם דביר לפנים קרית ספר. ויאמר כלב, אשר יכה את קרית ספר ולכדה, ונתתי לו את עכסה בתי לאשה".דרך אגב, כדאי לציין כי זמן רב לא נודע מקומה של קרית ספר היא דביר. אחרי מלחמת ששת הימים גילו בנסיבות מעניינות, כי דביר (קרית ספר) ישבה במקום תל רבוד צפונה לעיירה דהרייה, ארבעה עשר ק"מ בקירוב דרומית לחברון, בדרך לבאר שבע. הכתוב ממשיך:
"וילכדה עתניאל בן קנז, אחי כלב הקטן ממנו, ויתן לו את עכסה בתו לאשה. ויהי בבואה ותסיתהו לשאל מאת אביה השדה. ותצנח מעל החמור, ויאמר לה כלב: מה לך? ותאמר לו: הבה לי ברכה, כי ארץ הנגב נתתני, ונתתה לי גלת מים, ויתן לה כלב את גלת עלית ואת גלת תחתית" (א, יג-טו).לכאורה, סיפור מוזר. מה משמעותו? מה טעם כל הפרטים האלה? עלינו לזכור כי אבותינו בתקופת המקרא היו בעלי תודעה ציורית. ודווקא משום כך היו מציירים מעט, לא היו איורים בספרים עבריים קדמונים. הדובר העברי הקדמון ראה לנגד עיניו תמונות, ואותן תיאר בדבריו. השומע היה בחינת רואה את הקולות. ובכן, פה לפנינו שני גברים, האחד הוא כלב - אדם מכובד מעין פטריארך, שעליו נאמר אחרי המיפקד בערבות מואב :
"ובאלה לא היה איש מפקודי משה ואהרן הכהן, אשר פקדו את בני ישראל במדבר סיני. כי אמר ה' להם: מות ימתו במדבר, ולא נותר מהם איש, כי אם כלב בן יפנה ויהושע בן נון" (במ' כו, סד-סה).כלב בן יפונה ויהושע בן נון היו מן "האבות המייסדים", שרידי דור קדמונים.
"ויאמר אליו כלב בן יפנה הקנזי: אתה ידעת את הדבר אשר דבר ה' אל משה איש האלהים, על אדותי ועל אדותיך בקדש ברנע. בן ארבעים שנה אנכי בשלח משה עבד ה' אתי מקדש ברנע לרגל את הארץ, ואשב אותו דבר כאשר עם לבבי. ואחי אשר עלו עמי המסיו את לב העם, ואנכי מלאתי אחרי ה' אלהי... ועתה הנה החיה ה' אותי כאשר דבר, זה ארבעים וחמש שנה, מאז דבר ה' את הדבר הזה אל משה, אשר הלך ישראל במדבר. ועתה הנה אנכי היום בן חמש ושמנים שנה. עודני היום חזק כאשר ביום שלח אותי משה ככחי אז וככחי עתה למלחמה ולצאת ולבוא".פטריארך כזה בן שמונים וחמש, שהיה עומד בראש המלחמה, והיה הולך ומדביר את הענקים, היה כמובן איש סגולה. וכמוהו עתניאל בן קנז הכובש-הלוחם, שהיה אחר כך השופט הראשון בישראל.
"וישלח יהושע בן נון מן השטים שנים אנשים מרגלים חרש לאמר: לכו ראו את הארץ ואת יריחו" (יהושע ב, א).חרש - בסתר, תוך הסתרת זהותם, הם בוודאי היסוו את עצמם יפה, כדי שהכנענים לא ירגישו, שהם מרגלים ישראליים. אך ההסוואה לא הצליחה:
"ויאמר למלך יריחו לאמר: הנה אנשים באו הנה הלילה מבני ישראל לחפר את הארץ" (ב, ב).זה נקרא בימינו: ריגול נגדי. מסתבר כי כנענים שמרו על יד הירדן, הם קיבלו פקודה לפקוח עיניים היטב היטב ולראות, שמא יבואו מרגלים ישראליים. נמצאנו למדים כי מתחת למסווה החרש, מעבר לתחפושת הכנענית, הכירו אנשי המודיעין של מלך יריחו, שאלה הם מרגלים ישראליים. ברם הם לא תפשו אותם שם במקום, לא התגרו בהם, כי הם קרובים לירדן ואולי יימלטו או יינצלו בידי ישראלים העלולים לבוא לעזרתם. נתנו להם ללכת ועקבו אחריהם עד יריחו, ייכנסו לעיר ויילכדו.
"ותקח האישה את שני האנשים ותצפנו, ותאמר - (כשבאו שליחי מלך יריחו) - כן, באו אלי האנשים, ולא ידעתי מאין המה. ויהי השער לסגור בחשך, והאנשים יצאו, לא ידעתי אנה הלכו האנשים, רדפו מהר אחריהם כי תשיגום" (ב, ד-ה).היא שולחת את הרודפים של מלך יריחו בכיוון מזרחה אל הירדן, ואילו למרגלים הישראליים היא אומרת "ההרה לכו" - כלומר מערבה, למדבר יהודה. אל תשובו למחנה שלכם -
"פן יפגעו בכם הרדפים, ונחבתם שמה שלשת ימים, עד שב הרדפים, ואחר תלכו לדרככם" (ב, טז).אלה לא השיגו את שלהם, ואלה לא השיגו את שלהם - רחב השיגה את שלה. היא ניצלה.
"ותאמר אל האנשים: ידעתי כי נתן ה' לכם את הארץ, וכי נפלה אימתכם עלינו, וכי נמגו כל ישבי הארץ מפניכם. כי שמענו את אשר הוביש ה' את מי ים סוף מפניכם בצאתכם ממצרים, ואשר עשיתם לשני מלכי האמרי, אשר בעבר הירדן, לסיחן ולעוג, אשר החרמתם אותם" (ב, ט-י).
"ונשמע וימס לבבנו ולא קמה עוד רוח באיש מפניכם, כי ה' אלהיכם הוא אלהים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת" (ב, יא).כאן עיקרה של חכמה. אם פיקח אתה, הרי אתה צריך לדעת עובדות, ואתה צריך לדעת להביט לתוך נשמתם ותודעתם של האנשים, שאתה תלוי בהם. רחב פורטת על נימי תודעתם של שני הישראלים, כנגן אמן על מיתרי כינורו. כלל גדול הוא: דע את אויבך. החכמים שבכנענים התעניינו מי הם הישראלים הנוראים הקרבים אליהם. הם סיפרו כמובן את הדבר המפתיע שישראל אינם מאמינים, לא בבעל ולא בעשתורת, אלא יש להם אל אחד יחיד שאין בלתו, והם קנאים ודבקים באמונתו.
"והאיש גדול מאד, ולו צאן שלשת אלפים ואלף עזים. ויהי בגזז את צאנו בכרמל. ושם האיש נבל ושם אשתו אבגיל. והאישה טובת שכל" -הכתוב מדגיש זאת - "ויפת תאר" וגם זה עניין, שחכמים במסכת מגילה עמדו על משמעותו בפרשה (מגילה טו, ע"א). "והאיש קשה ורע מעללים והוא כלבי", כלומר ממשפחת כלב. (אולי יש פה גם רמז מוסתר לאופיו).
"וישמע דוד במדבר כי גזז נבל את צאנו. וישלח דוד עשרה נערים, ויאמר דוד לנערים: עלו כרמלה, ובאתם אל נבל, ושאלתם לו בשמי לשלום. ואמרתם: כה לחי, ואתה שלום וביתך שלום, וכל אשר לך שלום. ועתה שמעתי כי גזזים לך, עתה הרעים אשר לך היו עמנו, לא הכלמנום ולא נפקד להם מאומה, כל ימי היותם בכרמל. שאל את נעריך ויגידו לך, וימצאו הנערים חן בעיניך, כי על יום טוב באנו, תנה נא את אשר תמצא ידך לעבדיך ולבנך לדוד. ויבאו נערי דוד וידברו אל נבל ככל הדברים האלה בשם דוד וינוחו. ויען נבל את עבדי דוד ויאמר: מי דוד ומי בן ישי, היום רבו עבדים המתפרצים איש מפני אדניו. ולקחתי את לחמי ואת מימי ואת טבחתי אשר טבחתי לגזזי ונתתי לאנשים, אשר לא ידעתי אי מזה המה. ויהפכו נערי דוד לדרכם, וישבו ויבאו ויגדו לו ככל הדברים האלה. ויאמר דוד לאנשיו: חגרו איש את חרבו. ויחגרו איש את חרבו. ויחגר גם דוד את חרבו, ויעלו אחרי דוד כארבע מאות איש ומאתים ישבו על הכלים" (כה, ד-יג).ולקמן פס' כא-כב:
"ודוד אמר אך לשקר שמרתי את כל אשר לזה במדבר, ולא נפקד מכל אשר לו מאומה, וישב לי רעה תחת טובה. כה יעשה אלהים לאיבי דוד וכה יסיף, אם אשאיר מכל אשר לו עד אור הבקר משתין בקיר".
"ולאביגיל אשת נבל הגיד נער אחד מהנערים לאמר: הנה שלח דוד מלאכים מהמדבר לברך את אדנינו ויעט בהם. והאנשים טבים לנו מאד ולא הכלמנו ולא פקדנו מאומה כל ימי התהלכנו אתם בהיותנו בשדה. חומה היו עלינו גם לילה גם יומם, כל ימי היותנו עמם רעים הצאן".הווה אומר, דוד ואנשי גדודו לא פגעו באיכרים, ושמרו כראוי על כל הנכסים של נבל הכרמלי.
"ותרא אביגיל את דוד ותמהר ותרד מעל החמור... ושמע את דברי אמתך. אל נא ישים אדני את לבו אל איש הבליעל הזה, על נבל, כי כשמו כן הוא, נבל שמו ונבלה עמו, ואני אמתך לא ראיתי, את נערי אדני אשר שלחת" (כה, כג-כה).עד כאן זו חכמה פשוטה ומובנת. דוד נפגע ונעלב עמוקות על ידי נבל, ואם באה אשתו בכבודה ובעצמה ואומרת שהוא נבל, ואינו נחשב לעומת דוד, הריהי מרפאת במידת מה את הפצע ומפיגה את החריפות של העלבון, שכן אין ערך לדבריו של אדם נקלה כגון זה.
"ועתה אדני חי ה' וחי נפשך, אשר מנעך ה' מבוא בדמים, והושע ידך לך... ועתה הברכה הזאת אשר הביא שפחתך לאדני, ונתנה לנערים המתהלכים ברגלי אדני. שא נא לפשע אמתך, כי עשה יעשה ה' לאדני בית נאמן, כי מלחמות ה' אדני נלחם, ורעה לא תמצא בך מימיך. ויקם אדם לרדפך ולבקש את נפשך" -הכוונה כמובן לשאול -
"והיתה נפש אדני צרורה בצרור החיים את ה' אלהיך, ואת נפש איביך יקלענה בתוך כף הקלע" (כה, כו-כט).לכאורה מה עניין שאול לכאן, הלוא הריב בין נבל ובין דוד.
"והיה כי יעשה ה' לאדני ככל אשר דבר את הטובה עליך וצוך לנגיד על ישראל. ולא תהיה זאת לך לפוקה ולמכשול לב לאדני, ולשפך דם חנם, ולהושיע אדני לו. והיטב ה' לאדני וזכרת את אמתך".הדברים נראים ארוכים מדיי, מסובכים מדיי, פחות מדי לעניין.
"ויהי דבר ה' אל נתן לאמר: לך ואמרת אל עבדי אל דוד: כה אמר ה' האתה תבנה לי בית לשבתי" (פס' ד-ה).ולבסוף הוא אומר:
"כי ימלאו ימיך ושכבת את אבתיך, והקימתי את זרעך אחריך, אשר יצא ממעיך, והכינתי את ממלכתו. הוא יבנה בית לשמי, וכננתי את כסא ממלכתו עד עולם" (שם, יב-יג).אבל פה, וגם בדברי הימים א פרק יז אין הנמקה מדוע לא אתה ומדוע בנך.
"ויאמר דויד לשלמה בנו, אני היה עם לבבי לבנות בית לשם ה' אלהי. ויהי עלי דבר ה' לאמר: דם לרב שפכת, ומלחמות גדלות עשית, לא תבנה בית לשמי כי דמים רבים שפכת ארצה לפני" (פס' ז-ח).לא מצאנו את הנימוק הזה אלא בפי דוד. לא בפי נתן, לא פה, ולא בדברי הימים, ולא בפי שלמה במלכים א פרק ה ופרק ח. רק פעמיים בפי דוד. לא כאן המקום לגולל את כל הפרשה הזאת על כל חילוקי הדעות שבין המפרשים והחוקרים. המחוור והסביר שבפירושים הוא דעת רד"ק המסביר כי הנימוק לחזון נתן שהוסיף דוד בדברי הימים לא נאמר לו מפי נתן, ולא נאמר לנתן הנביא במפורש מפי הגבורה. דוד הסביר את גזירת ה' לעצמו. אפשר להניח בעקבות פירוש רד"ק כי דוד התלבט במשך שנים ושאל את עצמו: מדוע לא הורשיתי אני לבנות את המקדש? והוא הוא שהסביר לעצמו כי בגלל הדמים הרבים לא ניתן לו לבנות מקדש, הווה אומר: בנשמתו של דוד הייתה פוקה, החרידתהו העובדה, כי כל הימים הוא נלחם ושופך דמים. מדי פעם חזר ושאל את עצמו: מדוע לא אני? ומכשול הלב שלו, המצפון שלו, השיב מה שהשיב. ולא על חינם, כי אמנם מצאנו בשמואל א כז, יא: "ואיש ואישה לא יחיה דוד" מן העמלקים והגשורים והגזרי. ונאמר: "ויך כל זכר באדום" (מל"א, טו) ועוד. ולא רק דמי נוכרים נשפכו בעטיו, הרי הוא אומר לאביתר הכהן (שמ"א כב, כב): "אנכי סבתי בכל נפש בית אביך" ובשמואל ב ב - משחק דמים בגבעון, ולבסוף אנשי דוד נלחמים באיש בושת ומאות חללים נופלים מישראל, ודוד יודע זאת, ואף אחרים יודעים.
"וכה אמר שמעי בקללו, 'צא צא איש הדמים ואיש הבליעל. השיב עליך ה' כל דמי בית שאול, אשר מלכת תחתיו. ויתן ה' את המלוכה ביד אבשלום בנך, והנך ברעתך, כי איש דמים אתה'" (פס' ז-ח).לא רבים האנשים שהביכו והסעירו את דוד כשמעי בן גרא.
"ויאמר אבישי בן צרויה אל המלך: למה יקלל הכלב המת הזה את אדני המלך, אעברה נא ואסירה את ראשו. ויאמר המלך: מה לי ולכם, בני צריה, כה יקלל. כי ה' אמר לו: קלל את דוד... הנחו לו" (שם, ט-יא).דברי שמעי עוררו בליבו את ה"פוקה", מכשול, ליבו אומר לו הלוא הוא צודק. אני באמת איש דמים. אחר כך הוא סולח לשמעי, ואולם לפני מותו הוא מצווה את שלמה בנו: "והורדת את שיבתו בדם שאול" (מל"א ב, ט). מדוע? מפני שזה היה האיש, שהעליב את דוד ופגע בו פגיעה קשה יותר מכל אדם עלי אדמות. כשמגדפים אדם בדבר, שאין בו כלל, אין הוא נפגע. אך שמעי בן גרא יודע מה הוא מדבר, הוא מגדף מומחה. הוא פוגע בנקודה הכואבת ביותר של דוד.
"חי ה' וחי נפשך, אשר מנעך ה' מבוא בדמים, והושע ידך לך" (שמ"א כה, כו).הלוא אתה מתלבט בזה, הלוא זה כואב לך, למה תעשה עכשיו עוד מעשה כזה? אך היא מוסיפה:
"כי מלחמות ה' אדני נלחם ורעה לא תמצא בך מימיך" (שם, כח).אביגיל מאשרת את הדברים, שדוד אומר לעצמו. למה אני הורג? כי אני מצווה להילחם - מלחמות ה' אני נלחם. ברם כשיש לו לאדם לבטים, כאשר הוא רדוף פוקה, כאשר הוא מנסה להסיר מכשול הלב, הריהו זקוק להרבה חיזוק. באה האישה החכמה ומחזקת. נראה, שדבר יותר טוב לא הייתה יכולה לומר לדוד.
"כי מלחמות ה' אדני נלחם". "והיה כי יעשה ה' לאדני ככל אשר דבר את הטובה עליך, וצוך לנגיד על ישראל" (שם, ל).כלומר: אתה נועדת להיות מלך, מה שאתה עושה - למען הייעוד הנבואי, האלוהי הזה, אתה עושה. לא ראש של ליסטים אתה, כי אם משיח ה'.
"ויאמר דוד לאביגל: ברוך ה' אלהי ישראל, אשר שלחך היום הזה לקראתי. וברוך טעמך וברוכה את, אשר כלתני היום הזה מבוא בדמים" (שמ"א כה, לב-לג).הוא נאלץ לשלוף את חרבו אך כאשר ניתן להשיבה אל נדנה, הריהו שש ושמח ומברך שלוש פעמים: ברוך, ברוך, ברוך. וזהו שבח גדול לדוד, המעיד נאמנה שאין הוא איש דמים כי אם איש מלחמות נאבק ומתלבט הסולד מפני שפיכות דמים. גדולתה של אביגיל, שכל זה היה גלוי לה, שכן האישה החכמה יודעת לנגן על נשמתו של אדם כנגן אומן על כלי.